Voor de beste gebruikservaring op deze website, gelieve een andere browser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox te gebruiken.

X

In functie van de energietransitie krijgt het systeem dat gegevens uitwisselt tussen alle betrokken partijen op de energiemarkt een grondige update. Tot eind december kan dit hinder veroorzaken bij processen zoals het veranderen van leverancier, verhuizingen en de opmaak van facturen.

OCTA+ bereidt zich voor op energietransitie

2 minuten leestijd

De energiemarkt verandert ingrijpend de laatste jaren. Mechanische meters maken plaats voor digitale meters. Met zonnepanelen en thuisbatterijen kunnen we zelf onze energie produceren en opslaan. Voor OCTA+ is het dus belangrijk om hiervoor klaar te zijn.

Gepost op 03/11/2021

Naast digitale meters, zonnepanelen en thuisbatterijen maken ook elektrische wagens en laadpalen nu echt hun opmars. In de toekomst komen daar mogelijk nieuwe diensten bij, zoals bijvoorbeeld energiedelen. Al deze wijzigingen hebben grote gevolgen voor het beheer van het elektriciteitsnetwerk en het uitwisselen van data. Om die reden krijgt het systeem dat gegevens uitwisselt tussen alle betrokken partijen een grondige update naar een nieuw centraal platform: MIG6.

Waarom is zo’n centraal platform nodig?

Teken je een energiecontract bij ons, dan doen wij al het nodige om die overgang vlotjes te laten verlopen. Hiervoor is het belangrijk om de juiste informatie snel, foutloos en automatisch door te sturen naar de verschillende marktpartijen. We zetten het contract stop bij je vorige energieleverancier, zorgen ervoor dat je bevoorraad kan worden en uiteindelijk moeten elektriciteit en aardgas via kabels en buizen tot bij jou worden gebracht. Om jouw energiecontract(en) dus te beheren is er heel wat opvolging en informatie-uitwisseling nodig. Het nieuwe platform MIG6 moet ons daarbij helpen. Het zorgt ervoor dat transmissiebeheerders Elia en Fluxys, de distributienetbeheerders, de energieregulatoren en energieleveranciers makkelijk met elkaar kunnen “praten”.

Klaar voor de uitdagingen van morgen

Als klant, als afnemer, heb je op korte termijn nog niet zoveel aan deze veranderingen. Maar daar kan snel verandering in komen, want deze manier van werken biedt – samen met de digitale meter – in de toekomst meer mogelijkheden zoals:

  • Een betere controle over je verbruik, waardoor je meer kan inzetten op energie-efficiëntie.
  • Een optimaal beheer van laadpalen en batterijen om piekmomenten te vermijden en zelfverbruik te maximaliseren.
  • Gloednieuwe diensten zoals energiedelen of zelfs nieuwe tarieven die afgestemd zijn op jouw noden, zowel voor afname als voor injectie.
  • Automatische meteropnames op afstand, zodat je aanwezigheid niet meer nodig is.

We houden onze klanten op de hoogte van al deze nieuwigheden.

De laatste rechte lijn is ingezet

Momenteel zitten we in de laatste rechte lijn om deze nieuwe manier van werken te lanceren. Omdat deze wijzigingen een impact hebben op quasi elke betrokken marktpartij, gebeurt de overgang in verschillende stappen. En uiteraard heeft dit een impact op onze operationele werking. En dus ook onrechtstreeks op jou. Zo laat de markt ons niet toe om binnen specifieke tijdspannes contracten over te nemen, regularisatiefacturen te verwerken, een eenvoudige verhuis aan te melden, enz. Al deze “wijzigingen” bundelen we en zetten we klaar, zodat ze onmiddellijk kunnen uitgevoerd worden zodra de markt het ons toelaat. Het is ook voor al onze medewerkers even op de tanden bijten om nadien je nóg beter van dienst te kunnen zijn. We willen ons nu al verontschuldigen voor het ongemak.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste energienieuws en deelnemen aan wedstrijden om leuke prijzen te winnen? Schrijf je dan hier in op onze nieuwsbrief die je elk seizoen van het jaar ontvangt.

Share on Facebook Share on Twitter