Voor de beste gebruikservaring op deze website, gelieve een andere browser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox te gebruiken.

X

Vraag en antwoord over federaal basispakket 2022

Gepost op 26/10/2022

5 minuten leestijd

De federale regering heeft midden september een aantal bijkomende maatregelen genomen om de energiefactuur van gezinnen te verlichten. Wanneer zie je dat op je factuur?

Ondertussen zijn we eind oktober en één ding is zeker: omdat de maatregelen nog niet zijn gestemd, kunnen ze onmogelijk op de voorschotfactuur van november verrekend worden. De laatste punten en komma’s worden nog gezet, nadien kunnen we aan de slag om het onze particuliere klanten toe te kennen. Wie heeft er recht op, hoeveel bedraagt de premie en hoe komt ze bij jou terecht? Alle antwoorden op jouw vragen vind je hieronder terug.

Vragen over federaal basispakket energie

Heeft iedereen recht op het federale basispakket energie?

De premie is uitsluitend voor huishoudelijke klanten die op 30 september 2022 beschikten over:

  • Een variabel energiecontract
  • Een vast energiecontract, afgesloten of hernieuwd na 30 september 2021

De premie geldt niet voor:

  • Klanten die op 30 september 2022 genoten van het federaal beschermd statuut (sociaal tarief)
  • Tweede verblijven
  • Occasionele klanten
  • Alle contracten die buiten bovenvermelde referentieperiodes vallen, bijvoorbeeld als je op 30 september 2022 nog een vast contract hebt dat je vóór 30 september 2021 afsloot.
Hoeveel bedraagt het federale basispakket voor elektriciteit en/of aardgas?

Voor elektriciteit krijg je € 61 per maand en voor aardgas is dat € 135 per maand. Het totaalpakket is dus maximaal € 196 per maand voor de twee energiesoorten.

Wat moet ik doen om het pakket te krijgen?

In principe moet je niks doen. Tussen OCTA+, de FOD en het Rijksregister wordt er informatie uitgewisseld zodat wij het nodige kunnen doen voor alle rechthebbenden. Net zoals bij de verwarmingspremie bestaat er wel een kleine kans dat de matching tussen verschillende databases niet 100% is. Een ontbrekend busnummer of een letter te weinig in je naam kan betekenen dat de match niet 100% is en de automatische toekenning niet gebeurt. Moest dat uiteindelijk voor jou het geval zijn, dan kan je tussen 23/01/2023 en 30/04/2023 een aanvraag doen via een webformulier van de overheid.

Opgelet, het is de energieleverancier waar je op 30 september 2022 je energiecontract had, die de premie uitbetaalt.

Wanneer ontvang ik het basispakket energie?

Ten laatste op 24 december 2022 maken we de creditnota’s op en storten we de premie op jouw rekening. Kijk dit rekeningnummer na via je klantenzone of geef je rekeningnummer er in. Heb je nog een openstaand saldo, dan verrekenen we de premie hiermee betalen we een eventueel resterend bedrag op je rekeningnummer terug.

Beschikken we niet over je rekeningnummer, dan kan je ons dit tot 15/03/2023 doorgeven via je klantenzone. Na 15/03/2023 verlies je het recht op de premie.

Ik verwarm via een collectieve verwarming op aardgas, krijg ik dan ook de premie? 

Klanten met een collectieve verwarming op aardgas hebben ook recht op de premie. Het collectieve contract moet wél een residentieel energiecontract zijn of een contract dat werd afgesloten door een Vereniging van Mede-Eigenaars (VME). Zij dienen het basispakket zelf aan te vragen bij de FOD Economie.

Krijg ik de premie ook voor mijn tweede verblijf?

Nee, het federaal basispakket energie kan je slechts één keer ontvangen voor het adres waarop je gedomicilieerd bent.

Ik voldoe enkel voor elektriciteit of aardgas aan de voorwaarden van het basispakket. Welke premie krijg ik dan finaal?

Je ontvangt alleen maar de premie voor het type energie waarmee je aan de voorwaarden van het basispakket voldoet. Voor elektriciteit krijg je € 61 per maand, voor aardgas € 135 is dat per maand. Maximaal ontvang je dus € 196 per maand (voor november en december 2022).

Ik ben in oktober overgestapt naar OCTA+, wie betaalt mijn premie nu uit?

Het is de energieleverancier waar je op 30 september 2022 een energiecontract had, die de premie uitbetaalt. Ten minste als je aan alle voorwaarden voldoet.

Hoe krijg ik het pakket voor de maanden januari, februari en maart 2023?

Er is inderdaad sprake van een verlenging van het pakket voor de wintermaanden, ten minste als de prijzen hoger zullen staan. Het is voorlopig nog niet duidelijk hoe deze verrekend zal worden. We houden je hier of via onze andere kanalen op de hoogte.

Ik heb in december mijn federaal basispakket energie niet gekregen, wat moet ik doen?

Wij doen er alles aan om ten laatste op 24 december 2022 alles te verrekenen. Heb je de premie niet ontvangen, controleer dan zeker al jouw facturen, ook beschikbaar in je klantenzone. Mogelijk stond er nog een saldo open en hebben we het hiermee verrekend, conform de regelgeving.

Ontving je helemaal niks, dan kan je tussen 23 januari 2023 en 30 april 2023 een aanvraag doen bij de FOD. Het contactformulier is op dit moment nog niet beschikbaar. Doe je geen aanvraag voor 30 april 2023, dan verlies je het recht op de premie.

Welke steunmaatregelen zijn er nog?

De energiecrisis is ondertussen al een jaar bezig. De overheid kondigde al verschillende maatregelen af om de eindfactuur voor gezinnen te verlichten:

  • De btw daalde van 21% naar 6%. Oorspronkelijk ging het om een tijdelijke verlaging, maar in het recente federale begrotingsakkoord is een permanente verlaging opgenomen.
  • Alle houders van een residentieel elektriciteitscontract kregen al een federale verwarmingspremie van € 100. In principe werd de premie automatisch toegekend als de gegevensstroom tussen OCTA+, de FOD en het Rijksregister 100% matchte. Indien niet, moest je de premie aanvragen via de online module van de overheid. Die termijn is verlengd tot en met 1 november 2022 en ondertussen zijn er gesprekken gaande bij de regering om de termijn nóg verder te verlengen.
  • De doelgroep van mensen die recht hebben op een sociaal tarief is uitgebreid tot 1 miljoen huishoudens.
  • Daarnaast zijn er ook verschillende premies beschikbaar voor energiebesparende investeringen. Deze zijn afhankelijk van de regio’s: Vlaanderen en Wallonië.
Ik verwarm met stookolie, heb ik ook recht op een premie?

Voor onze mazoutklanten heeft de overheid een verwarmingstoelage voorzien van 300 euro. De zogenaamde mazoutcheque bedroeg oorspronkelijk € 200 maar werd nadien, door de stijgende stookolieprijzen, twee keer verhoogd naar € 225 en uiteindelijk € 300. Belangrijk om weten:

  • Je kan maar één cheque aanvragen per gezin per domicilie (appartement of eengezinswoning), je kan ze dus niet aanvragen voor een tweede verblijf of een juridische entiteit.
  • Alleen als je een mazoutlevering hebt ontvangen in de periode tussen 15/11/2021 en 31/03/2023.
  • Je kan de aanvraag doen tot 30 april 2023 (onder voorbehoud).
  • De toekenning gebeurt uiterlijk 2 maanden na je aanvraag.
  • Heb je slechts € 225 ontvangen, dan zal de FOD Economie de resterende € 75 automatisch uitbetalen. Je hoeft hiervoor niks te doen.

Je moet de cheque online aanvragen en je aanvraag digitaal ondertekenen met je elektronische identiteitskaart. Er is ook een papieren versie het aanvraagformulier beschikbaar dat je moet terugsturen naar FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, Algemene Directie Energie - Cel Mazoutpremie 300 euro, Koning Albert II-laan 16, 1000 Brussel.

Voor een individuele woning gebruik je invulformulier type A.

Woon je in een appartementsgebouw (mede-eigendom) met verwarming op mazout via een gemeenschappelijke installatie, dan kies je invulformulier type B. Je moet dan het KBO-nummer van de mede-eigendom opgeven.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste energienieuws en deelnemen aan wedstrijden om leuke prijzen te winnen? Schrijf je dan hier in op onze nieuwsbrief die je elk seizoen van het jaar ontvangt.

Share on Facebook Share on Twitter
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #