Voor de beste gebruikservaring op deze website, gelieve een andere browser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox te gebruiken.

X

Om je sneller en beter te kunnen helpen, migreren we vandaag naar een nieuw telefoniesysteem. Hierdoor is het mogelijk dat we vanaf 12 uur telefonisch even moeilijker bereikbaar zijn. We verontschuldigen ons voor het ongemak. Heb je een vraag voor ons, neem dan contact op via dit online contactformulier.

Met welke wagen ben je klaar voor de toekomst

Gepost op 31/01/2020

3 minuten leestijd

Ben jij toe aan een nieuwe wagen? Dan wordt het een moeilijke keuze: kies je nog voor de klassieke verbrandingsmotor of koop je best al full-elektrisch. Wij gingen te rade bij Rob Van Tichelen, een automotive professional die als geen ander op de hoogte is van de evoluties in de autosector.

Vanaf 2021 mogen nieuwe wagens niet meer dan gemiddeld 95 gr CO2/km uitstoten. Vanaf 2035 wil Europa alle verbrandingsmotoren verbieden. Wat heeft dit voor gevolgen voor de autosector?

RVT: De technologie van diesel en benzinewagens zit aan zijn limiet op gebied van reducering van CO2-uitstoot en schadelijke stoffen. De milieuvriendelijkste kleine dieselwagen stoot nu zo’n 90 gr CO2/ km uit (gemeten met de NEDC-test) en geraakt dus amper of niet aan de Europese norm. Benzinewagens zitten momenteel op zo’n 105 gr CO2/km of hoger. Een probleem voor de autoconstructeurs die hoge boetes moeten betalen als ze de emissienormen overschrijden. Ze compenseren dit door een overvloed aan elektrische en hybride modellen op de markt te brengen. Elke constructeur zal in de toekomst volledig elektrische modellen aanbieden.

De dieselwagens zijn dus afgeschreven...

RVT: Het zal je misschien verbazen, maar de nieuwe dieselwagen is momenteel de properste auto met verbrandingsmotor van ‘well-to-wheel’. Door het dieselgateschandaal is de wagen echter erg geviseerd door de overheid. In tegenstelling tot plug-in hybrides of elektrische wagens, weet je bij de nieuwe diesels exact hoeveel ze in totaal, dus raffinage diesel inbegrepen, uitstoten. En ze hebben nog steeds belangrijke voordelen als je afstanden van meer dan 30.000 km aflegt: een laag verbruik en gegarandeerde mogelijkheid om te tanken. Meer lezen.

Wat is een goed alternatief voor kleinere afstanden?

Als je minder dan 10.000 km per jaar rijdt, zou ik een vol elektrische wagen aanraden. Voor het milieu en je gezondheid. De aanschafwaarde is hoog, maar je verbruikskosten zijn drie keer minder dan een klassieke auto. Voor rijafstanden tussen 15.000 en 30.000 km is er een grijze zone. Als je toch voor vol elektrisch gaat, kan je best een wallbox laten installeren om thuis op te laden. Voor particulieren is een full hybride wagen heel interessant omdat deze zelf beslist wat de meest economische manier van rijden is. Plug-in hybrides of vol elektrische bedrijfswagens zijn dan weer fiscaal aantrekkelijk in Vlaanderen. Lees meer over hybrides, plug-in hybrides en elektrische wagens.

Wat denk je over de toekomst?

We leven in een heel drukke wereld waar auto’s voor wel wat overlast zorgen. De verbrandingsmotor zit op zijn limiet en kan niet veel schoner worden. Vanuit ideologisch én technisch standpunt zou het dus beter zijn om over te stappen naar andere manieren van aandrijving als elektriciteit of waterstof. Ik sta absoluut achter deze evolutie, maar voor de autosector gaat het veel te snel. De sector heeft miljarden euro’s uitgegeven aan elektrificering. Ondanks de onzekerheid leven we in een wonderlijke tijd. De opties zijn er en het is aan de overheid en de consument om te volgen. Op dit ogenblik zou het ideaal zijn om de juiste mens aan het juiste type wagen te koppelen en zo de CO2 -uitstoot tot het minimum te beperken.

Welke auto ga je zelf kopen? 

Om milieutechnische redenen ga ik een full-elektrische wagen aankopen. Ik pendel veel tussen Antwerpen en Brussel. Dat is een beperkt aantal kilometers. Bovendien is een EV vanaf dit jaar 100% aftrekbaar voor zelfstandigen.

Is de autosector klaar voor de elektrische wagen?

Zeker en vast. Op het Autosalon is er al veel keuze, ook van kleinere modellen. De komende jaren zullen de prijzen van de elektrische wagens dalen en de consument zal minder en minder redenen hebben om er geen te kopen. Ook de garagisten en techniekers zijn voorbereid. Hierin speel ik zelf een rol door assessments af te nemen in verband met het veilig sleutelen aan elektrische wagens en hen op te leiden tot elektrotechniekers. De techniek staat volledig op punt. Nu nog een volwaardig netwerk van oplaadpunten in België uitbouwen.

Rob Van Tichelen is zaakvoerder van Tomorrow never knows een bedrijf dat gespecialiseerd is in opleidingen en consulting in de automobielsector.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste energienieuws en deelnemen aan wedstrijden om leuke prijzen te winnen? Schrijf je dan hier in op onze nieuwsbrief die je elk seizoen van het jaar ontvangt.

Share on Facebook Share on Twitter
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #