FAQ - Elektriciteit & aardgas

  • Moet ik een verbrekingsvergoeding betalen als ik mijn huidige leverancier verlaat?

    Voor een particuliere klant bent of een KMO, valt er geen verbrekingsvergoeding meer te betalen.

     

    Voor grote ondernemingen wordt daarentegen in de meeste gevallen wel een verbrekingsvergoeding aangerekend. U kan best uw huidige leverancier contacteren voor meer informatie.

  • Hoe kan ik me inschrijven bij OCTA+?

    U kan zich inschrijven via onze website of door  een blanco inschrijvingsformulier te downloaden, en ingevuld en getekend terug te sturen.

     

    Om uw contractaanvraag volledig te kunnen invullen, heeft u uw bankrekeningnummer en uw  EAN-code nodig. Deze code is uniek en toegewezen aan één specifiek leveringspunt. De code bestaat uit 18 cijfers en begint steeds met 5414. U vindt ze op de jaarlijkse afrekeningsfactuur van uw huidige leverancier, of u kan ze verkrijgen via uw distributienetbeheerder.

     

    Bij een inschrijving via internet heeft u eveneens uw rijksregisternummer nodig wanneer u een particuliere klant bent, of uw BTW-nummer wanneer u een professionele klant bent.

     

    Enkele dagen na uw inschrijving ontvangt u van ons een bevestiging van uw contract. OCTA+ zorgt vervolgens voor alle nodige administratieve stappen, ook voor de opzeg van uw huidig contract. U hoeft dus zelf geen contact op te nemen met uw energieleverancier. Deze dienst is geheel gratis. Uiteraard zal bij de wissel van leverancier op geen enkel moment de levering van energie worden onderbroken.

  • Moet ik mijn huidig contract opzeggen?

    Neen. Dit doet OCTA+ in uw plaats. Uw inschrijving wordt binnen de 48 uur aan de distributienetbeheerder doorgegeven. Alle wettelijke verplichtingen worden gerespecteerd, zodat u geen opzegvergoeding zal moeten betalen als residentiële klant of kleine professioneel (KMO's).

  • Vanaf wanneer kan de levering door OCTA+ beginnen?

    Zodra u als particuliere klant of KMO de bevestiging van uw contract heeft ontvangen, stellen wij alles in het werk om de overname van de levering te bewerkstelligen. De distributienetbeheerder eist evenwel dat een termijn van 31 kalenderdagen wordt gerespecteerd.

     

    Voor grote ondernemingen moet een opzegtermijn worden gerespecteerd. De overname zal dus niet kunnen gebeuren voor de vervaldag van uw huidig contract, om een eventuele verbrekingsvergoeding te vermijden.

  • Ik verander van energieleverancier en mijn meterstanden worden niet opgevraagd door de netbeheerder. Wat moet ik doen?

     

    U noteert de meterstanden best op de dag van de leverancierswissel en deelt deze daarna mee aan uw vorige leverancier. Hij zal deze doorsturen naar de distributienetbeheerder en zich hierop baseren om een correcte slotfactuur op te maken. Uw distributienetbeheerder zal deze vervolgens op zijn beurt meedelen aan OCTA+, die ze gebruikt om uw voorschotfactuur te berekenen.

     

    Als u uw meterstanden niet meedeelt aan uw vorige leverancier dan zal uw distributienetbeheerder een schatting van uw verbruik sturen naar uw nieuwe leverancier. Deze schatting ligt mogelijk veel hoger of veel lager dan uw werkelijk verbruik. U heeft er dus alle voordeel bij om uw meterstanden zelf mee te delen om een te hoge of te lage factuur te vermijden.

  • Moet ik OCTA+ verwittigen als ik zonnepanelen heb ge├»nstalleerd?

    U hoeft OCTA+ in principe niet te verwittigen wanneer u zonnepanelen installeert. Uw contract blijft immers onveranderd.

     

    Als u echter een aanpassing van uw voorschotbedrag wenst, hebben wij een kopie van de technische fiche van uw installatie nodig alvorens wij een nieuw bedrag kunnen berekenen. Dit document krijgt u van de installateur van uw panelen.

Octaplus.be maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken voor functionele en analytische doeleinden, om informatie te verzamelen over uw voorkeuren en om de inhoud van haar websites af te stemmen op uw voorkeuren. Voor meer informatie over het cookiebeleid van octaplus.be, klik hier.
Sluit