Voor de beste gebruikservaring op deze website, gelieve een andere browser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox te gebruiken.
XZit je met een onbeantwoorde vraag? Geen nood, contacteer ons via het kanaal dat jij wenst en we helpen je steeds graag verder.
De eindprijs van de elektriciteit wordt op basis van vier componenten berekend:
- De prijs van de energie
- De bijdrage voor groene stroom
- De nettarieven (bepaald door de netwerkbeheerder)
- De heffingen (bepaald door overheidsinstanties)
Klik hier om de tarieffiches te raadplegen.
De eindprijs van de aardgas wordt op basis van drie componenten berekend:
- De energieprijs
- De nettarieven (bepaald door de netwerkbeheerder)
- De heffingen (bepaald door overheidsinstanties)
Klik hier om de tarieffiches te raadplegen.
Groene energie wordt geproduceerd op basis van hernieuwbare energieën, zoals waterkracht, windkracht, biomassa, biogas, geothermie en zonne-energie.
Het sociaal tarief wordt toegekend aan personen of huishoudens die onder één van de volgende categorieën vallen:
Categorie 1 :
Eén of meerdere personen die op hetzelfde adres zijn gedomicilieerd en die een toelage van het OCMW ontvangen.
Categorie 2 :
Eén of meer personen die op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn en die een toelage van de FOD Sociale Zekerheid ontvangen.
Categorie 3 :
Eén of meer personen die op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn en die een toelage van de Rijksdienst voor Pensioenen ontvangen.
Categorie 4 :
De sociale huurder in een appartementsgebouw.
U vindt alle informatie over het sociaal tarief op de site van de FOD Economie, KMO, Middenklasse en Energie.
De aanrekening van dit tarief ging via de factuur van uw energieleverancier en start op 1 juli 2015. Dit tarief verschilt van netgebied tot netgebied en is afhankelijk van het vermogen (kVA) van uw omvormer(s). Hoe groter het vermogen, hoe meer u betaalt voor het gebruik van het distributienet. U vindt uw vermogen op het AREI-keuringsverslag (elektrische keuring) of op de technische fiche van uw omvormers terug.
De lijst met tarieven en bijkomende informatie kunt u raadplegen via de website van de Vlaamse energieregulator: de VREG.
Het sociaal tarief is voordeliger dan het gewone tarief en wordt toegekend aan personen die onder een bepaalde categorie vallen.
Het sociaal tarief wordt tweemaal per jaar vastgelegd door de CREG – Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas - www.creg.be – op basis van de laagste commerciële tarieven van de elektriciteits- en gasleveranciers op de markt.
Personen die recht hebben op het sociaal tarief betalen geen meterhuur voor elektriciteit, noch voor aardgas.
Om gedurende de periode waarin de woning niet wordt bewoond van het tarief “leegstaande woning” te kunnen genieten, moet u een schriftelijke aanvraag indienen. Dit kan via het webformulier. Gelieve steeds uw klantnummer te vermelden.
Om een hoge regularisatiefactuur te vermijden, gelieve ons een seintje te geven wanneer de woning opnieuw wordt bewoond.
Sedert 2010 wordt het sociaal tarief automatisch toegekend, en wel één keer per trimester:
10 januari: laatste trimester van het vorige jaar
10 april: eerste trimester van het lopende jaar
10 juli: tweede trimester van het lopende jaar
10 oktober: derde trimester van het lopende jaar
Wanneer u echter van in het begin van uw inschrijving van het sociaal tarief wil genieten, kan u best het desbetreffende attest bij uw inschrijving voegen.
Prosumenten zijn dus netgebruikers die beschikken over een eigen productie-installatie (meestal zonnepanelen) met een vermogen van maximaal 10 kVA. Via die installatie kunnen ze een deel van de elektriciteit die ze verbruiken zelf produceren. Verbruiken ze op bepaalde momenten minder dan ze produceren, dan wordt het netto-overschot automatisch geïnjecteerd in het distributienet.
U kan zich inschrijven via onze website of door een blanco inschrijvingsformulier te downloaden, en ingevuld en getekend terug te sturen.
Om uw contractaanvraag volledig te kunnen invullen, heeft u uw bankrekeningnummer en uw EAN-code nodig. Deze code is uniek en toegewezen aan één specifiek leveringspunt. De code bestaat uit 18 cijfers en begint steeds met 54. U vindt ze op de jaarlijkse afrekeningsfactuur van uw huidige leverancier, of u kan ze verkrijgen via uw distributienetbeheerder.
Wanneer u een professionele klant bent, heeft u ook uw btw-nummer nodig om de online inschrijving te kunnen afronden.
Enkele dagen na uw inschrijving ontvangt u van ons een bevestiging van uw contract. OCTA+ zorgt vervolgens voor alle nodige administratieve stappen, ook voor de opzeg van uw huidig contract. U hoeft dus zelf geen contact op te nemen met uw energieleverancier. Deze dienst is geheel gratis. Uiteraard zal bij de wissel van leverancier op geen enkel moment de levering van energie worden onderbroken.
U noteert de meterstanden best op de dag van de leverancierswissel en deelt deze daarna mee aan uw vorige leverancier. Hij zal deze doorsturen naar de distributienetbeheerder en zich hierop baseren om een correcte slotfactuur op te maken. Uw distributienetbeheerder zal deze vervolgens op zijn beurt meedelen aan OCTA+, die ze gebruikt om uw voorschotfactuur te berekenen.
Als u uw meterstanden niet meedeelt aan uw vorige leverancier dan zal uw distributienetbeheerder een schatting van uw verbruik sturen naar uw nieuwe leverancier. Deze schatting ligt mogelijk veel hoger of veel lager dan uw werkelijk verbruik. U heeft er dus alle voordeel bij om uw meterstanden zelf mee te delen om een te hoge of te lage factuur te vermijden.
U kan zich inschrijven via onze website of door een inschrijvingsformulier te downloaden. Let er wel op dat u aangeeft of u over een gesloten of verzegelde meter beschikt, of u een budgetmeter of stroombegrenzer heeft.
Zodra u de bevestiging van uw contract heeft ontvangen, moet u uw distributienetbeheerder contacteren en een afspraak maken om de gesloten of verzegelde meter te laten openen, of de budgetmeter of stroombegrenzer te laten deactiveren of weg te laten halen.
De inschrijving voor een nieuwe meter verloopt op dezelfde manier als voor een open meter. U hoeft zich enkel in te schrijven via onze website of u kan een inschrijvingsformulier downloaden. Let er wel op dat u aangeeft dat het om een nieuwe meter gaat.
Daags na ontvangst van de bevestiging van uw contract, moet u zelf uw distributienetbeheerder contacteren om de meter te komen openen.
Zodra u als particuliere klant of KMO de bevestiging van uw contract heeft ontvangen, stellen wij alles in het werk om de overname van de levering te bewerkstelligen. De distributienetbeheerder eist evenwel dat een termijn van 31 kalenderdagen wordt gerespecteerd.
Voor grote ondernemingen moet een opzegtermijn worden gerespecteerd. De overname zal dus niet kunnen gebeuren voor de vervaldag van uw huidig contract, om een eventuele verbrekingsvergoeding te vermijden.
U hoeft OCTA+ in principe niet te verwittigen wanneer u zonnepanelen installeert. Uw contract blijft immers onveranderd.
Als u echter een aanpassing van uw voorschotbedrag wenst, hebben wij een kopie van de technische fiche van uw installatie nodig alvorens wij een nieuw bedrag kunnen berekenen. Dit document krijgt u van de installateur van uw panelen.
Voor een particuliere klant bent of een KMO, valt er geen verbrekingsvergoeding meer te betalen.
Voor grote ondernemingen wordt daarentegen in de meeste gevallen wel een verbrekingsvergoeding aangerekend. U kan best uw huidige leverancier contacteren voor meer informatie.
Neen. Dit doet OCTA+ in uw plaats. Uw inschrijving wordt binnen de 48 uur aan de distributienetbeheerder doorgegeven. Alle wettelijke verplichtingen worden gerespecteerd, zodat u geen opzegvergoeding zal moeten betalen als residentiële klant of kleine professioneel (KMO's).
Indien u bepaalde contactgegevens wenst aan te passen (telefoonnummer, gsm-nummer, e-mailadres, bankrekeningnummer, facturatieadres,…), kan u dit aanvragen via het webformulier. Gelieve steeds uw klantnummer te vermelden.
Enkel de jaarlijkse vergoeding en de energieprijs blijven onveranderd gedurende de hele periode van uw contract. De andere elementen (zoals de transportkosten, de distributiekosten, de federale bijdragen, enz.) kunnen wel variëren tijdens de duur van uw contract.
Het is ook mogelijk dat het bedrag van uw voorschotfactuur opnieuw werd berekend naar aanleiding van een regularisatiefactuur. Deze berekening wordt gemaakt op basis van uw verbruiksgegevens die we van de distributienetbeheerder hebben ontvangen.
Na een verhuizing kan het bedrag van uw voorschotfactuur eveneens worden aangepast. Hierbij wordt rekening gehouden met het historisch verbruik op het nieuwe adres, dat ons wordt meegedeeld door de distributienetbeheerder. Daarnaast kunnen de distributiekosten eveneens verschillen, al naargelang de gemeente waarin u woont.
Indien uw contract niet op de 1e begint maar in de loop van de maand, dan wordt het bedrag van uw eerste voorschotfactuur pro rata berekend. Anders gezegd, u betaalt de eerste maand enkel voor het aantal dagen dat u effectief klant bent bij OCTA+. Houd er dus rekening mee dat het bedrag van uw volgende facturen hoger zal liggen.
De duur van uw contract hangt af van het type contract dat u bij uw inschrijving hebt gekozen. U kan kiezen voor een contract van 1 of 3 jaar (afhankelijk van het tarief).
Voor residentiële klanten in Brussel is er wettelijk een contractduur van drie jaar voorzien.
U kan op ieder moment van tarief veranderen. U stuurt hiervoor een aanvraag via het webformulier en vermeldt het gewenste tarief en de huidige meterstanden.
U kiest zelf de frequentie van betaling en dus het aantal voorschotfacturen:
- Maandelijks: 12 facturen per jaar
- Tweemaandelijks: 6 facturen per jaar
- Driemaandelijks: 4 facturen per jaar
Wanneer u bent aangesloten op het aardgasnet, hebt u misschien al opgemerkt dat uw aardgasfactuur is opgesteld in kilowattuur (kWh), terwijl uw verbruik op de meter in kubieke meter (m³) wordt aangegeven?
Uw aardgasverbruik wordt in twee stappen opgemaakt:
- Eerst wordt het verschil tussen de actuele meterstand en die van afgelopen jaar berekend. Het resultaat is het gasvolume dat werd geleverd.
- Vervolgens wordt het volume met een omzettingscoëfficient (van ongeveer 10) vermenigvuldigd om zo de hoeveelheid in kWh te kunnen weergeven. De hoeveelheid energie (of calorische waarde) van aardgas kan immers in de tijd of volgens het type aardgas variëren.
Indien u hebt gekozen voor een betaling via domiciliëring of Zoomit, ontvangt u geen voorschotfacturen.
Bij betaling via domiciliëring kan u een aanvraag doen om de facturen via e-mail of per post te ontvangen. U kan in dat geval schriftelijk contact opnemen met onze klantendienst via het webformulier, met vermelding van uw klantnummer.
Indien u met Zoomit betaalt, hebt u niet de mogelijkheid om uw facturen via e-mail of per post te ontvangen. Deze zijn te raadplegen (en te downloaden) via uw Internet-banking. U zal enkel uw regularisatiefactuur ontvangen.
De meteropname wordt minimum om de twee jaar ter plaatse gedaan door uw distributienetbeheerder. Het andere jaar ontvangt u een meteropname kaart die u zelf dient in te vullen en terug te sturen naar de distributienetbeheerder. De exacte datum van de jaarlijkse meteropname varieert van regio tot regio en wordt bepaald door de distributienetbeheerder zelf. U kunt het moment van de meteropname dus niet zelf kiezen. Normaal vindt de jaarlijkse meteropname telkens in dezelfde maand plaats.
Vind de gegevens van de distributienetbeheerder in uw gemeente.
Indien u de manier van verzending van uw facturen wil aanpassen, kan u dat schriftelijk meedelen via het webformulier. Gelieve steeds uw klantnummer te vermelden.
Als u via Zoomit betaalt, ontvangt u enkel de regularisatiefactuur via e-mail of per post.
Indien u de frequentie van verzending wil aanpassen (één-, twee- of driemaandelijks), kan u dat schriftelijk meedelen via het webformulier. Gelieve steeds uw klantnummer te vermelden.
De distributienetbeheerder berekent aan de hand van de meterstanden het aantal kilowattuur (kWh) dat naar uw adres werd geleverd.
Bij iedere meteropname wordt het verschil berekend tussen de huidige meterstand en de meterstand van het voorafgaande jaar.
Indien u uw bankrekeningnummer wil veranderen, kan u dat schriftelijk meedelen via het webformulier. Gelieve steeds uw klantnummer te vermelden.
Uw nieuw voorschotbedrag hangt af van de schatting van uw jaarlijks verbruik van het volgende jaar. Deze schatting is gebaseerd op de meest recente gegevens die uw distributienetbeheerder aan ons heeft meegedeeld en houdt rekening met het gekozen tarief, de schommelingen van uw verbruik naargelang het seizoen, de voorziene meterstanden, enz. Door een combinatie van deze factoren kan uw voorschotbedrag toch iets verhogen.
Het is onze bedoeling om bij de regularisatiefactuur zo dicht mogelijk bij de 0 euro te komen. Indien u toch vindt dat uw voorschot te hoog is, kunnen we het bedrag meteen met max. 10% verminderen. U kan de aanvraag doen via het formulier “Aanvraag tot wijziging van de maandelijkse voorschotten”. U kan het formulier hier downloaden.
Uw regularisatiefactuur is gebaseerd op de meteropname die de distributienetbeheerder aan OCTA+ meedeelt. Wij raden u dan ook aan om ofwel zelf uw meterstanden in te vullen wanneer de distributienetbeheerder daarom vraagt, of hem toegang te verlenen tot de meters. Wanneer de distributienetbeheerder niet beschikt over de meterstanden, is hij verplicht om het verbruik te schatten. De regularisatiefactuur wordt dan ook opgemaakt aan de hand van deze schatting, m.a.w. uw regularisatiefactuur geeft niet het reële verbruik weer.
Als u niet akkoord gaat met de meterstanden op de regularisatiefactuur, meldt u dit best zo vlug mogelijk aan OCTA+ via het webformulier, met vermelding van de correcte meterstanden en uw klantnummer.
OCTA+ stuurt vervolgens een rectificatieaanvraag naar de distributienetbeheerder. Zodra we de bevestiging van de nieuwe gegevens hebben ontvangen, zullen we de vorige regularisatiefactuur annuleren en een nieuwe opmaken.
Het is mogelijk dat we van uw bank nog niet de nodige gegevens hebben ontvangen. Dit kan, al naargelang de bank, enkele weken duren. In dat geval betaalt u de facturen per overschrijving, tot uw domiciliëring bij uw bank werd aanvaard. Indien u informatie wenst over de status van uw domiciliëring, kan u onze klantendienst contacteren.
Het tijdstip van de meterlezing bepaalt of de voorschotfactuur wordt verrekend in uw jaarlijkse afrekening. De laatste voorschotfactuur voor de jaarlijkse afrekening wordt enkel verrekend indien de meterlezing gebeurt in de tweede helft van de gefactureerde periode.
M.a.w. stel dat u een maandelijkse factuur ontvangt, dan wordt de laatste voorschotfactuur enkel verrekend indien de meterlezing na de 15e van de maand gebeurt. Gebeurt de meterlezing voor deze datum, dan wordt de factuur opgenomen in de eerstvolgende afrekening.
In overeenstemming met de regionale en federale wetgeving, betreffende het niet betalen van energiefacturen, en conform onze Algemene Verkoopsvoorwaarden verstuurt OCTA+ 3 dagen na de vervaldatum van de factuur een herinnering. De herinneringskosten worden aangerekend op de volgende voorschotfactuur.
Wij sturen u een e-mail of een SMS om u te waarschuwen en vragen u om de factuur zo snel mogelijk per overschrijving te betalen.
U contacteert ons via het webformulier en wij zullen uw huidige domiciliëring stopzetten. We sturen u vervolgens een aanvraagformulier op dat u ingevuld met het nieuwe rekeningnummer (IBAN formaat) en getekend terugstuurt. Met dit aanvraagformulier doen wij een nieuwe aanvraag bij uw bank. Wij vragen u om uw facturen via overschrijving te betalen totdat de nieuwe domiciliëring werd geactiveerd.
Tip! Indien u een domiciliëring aanvraagt worden er standaard geen facturen verstuurd. Vergeet dus vooral niet om uw facturen via post of e-mail aan te vragen. Op uw factuur kan u namelijk zien wanneer uw domiciliëring werd geactiveerd.
Indien u hebt gekozen voor een betaling via domiciliëring ontvangt u geen voorschotfacturen, tenzij u dit aangaf tijdens de inschrijving of bij de domiciliëringsaanvraag. Het is de bedoeling om op die manier papier te sparen vermits de voorschotten iedere maand dezelfde zijn. U ontvangt enkel de regularisatiefactuur per mail of per post.
Indien u om bepaalde redenen uw facturen toch per mail of per post wenst te ontvangen, kan u via het webformulier contact opnemen met onze klantendienst. Gelieve steeds uw klantennummer te vermelden.
U verwittigt onze klantendienst via het webformulier. Wij zorgen voor de rest! Gelieve uw OCTA+ klantennummer en rekeningnummer in IBAN-formaat duidelijk te vermelden.
Een meter met een tweevoudige meter beschikt over 2 meterstanden. Deze twee meterstanden worden weergegeven door twee verschillende symbolen:
- Dagmeterstand: Zon
- Nachtmeterstand: Maan
Het dag- en nachttarief gaat op verschillende tijdstippen van start, afhankelijk van de gemeente waar u woont. Voor meer informatie kan u terecht bij uw netbeheerder.
(1) Zon: In bovenstaand voorbeeld is de meterstand voor de dagmeter 2180
(1) Maan: In bovenstaand voorbeeld is de meterstand voor de dagmeter 7543
(2) Meternummer
Foto tweevoudige meter:
Wij hebben waarschijnlijk nog geen aanvraagformulier ontvangen. Voor de activering van uw domiciliëring hebben wij een ingevuld en getekend aanvraagformulier nodig. Voorlopig zal u de facturen per overschrijving moeten betalen. Indien u informatie wenst over de status van uw domiciliëring, kan u onze klantendienst contacteren.
en document dat wordt ingevuld als iemand de levering van elektriciteit en/of aardgas overneemt in een bepaalde woning, bijvoorbeeld bij een verhuizing of de verkoop van een huis of na een echtscheiding of overlijden.
Het energieovernamedocument wordt ingevuld om de elektriciteits- en/of aardgasmeterstanden definitief vast te leggen in geval de energielevering wordt overgenomen door een andere partij.
U kan het overnamedocument via onze website downloaden.
Om latere discussies over de meterstanden te vermijden, is het erg belangrijk dat het overnamedocument door beide partijen wordt ondertekend. Als er daarna een meningsverschil zou ontstaan, kan dit door beide partijen ondertekende document dienen als bewijs. Bewaar het dus zorgvuldig. Het is belangrijk dat het document correct wordt ingevuld en dat alle gevraagde informatie aanwezig is.
Een meter met een enkelvoudige meter of met een uitsluitend nachtmeter beschikt enkel over 1 meterstand.
(1) Meterstand
(2) Meternummer
Foto enkelvoudige meter:
Wij sturen u een e-mail of een SMS om u te waarschuwen en vragen u om de factuur zo snel mogelijk per overschrijving te betalen.
(1) Meterstand
(2) Meternummer
Foto meter met wijzerplaat:
Voor meer informatie over uw elektronische meter kan u de website van Sibelga raadplegen.
In geval van:
- Verhuizing (voor de vorige en nieuwe woning!)
- (Ver)koop / (ver)huur van een gebouw
- Echtscheiding
- Overlijden
Dat kan heel eenvoudig:
U schrijft zich in via onze website. Gelieve duidelijk te vermelden dat het om een verhuis gaat en bezorg ons ook alle noodzakelijke informatie via het energieovernamedocument.
Om uw contractaanvraag volledig te kunnen invullen, heeft u uw bankrekeningnummer en de EAN-code nodig. Deze code is uniek en toegewezen aan één specifiek leveringspunt. De code bestaat uit 18 cijfers en begint steeds met 54. U vindt ze op de jaarlijkse afrekeningsfactuur van uw huidige leverancier, of u kan ze verkrijgen via uw distributienetbeheerder.
Bent u een professionele klant, dan heeft u ook uw btw-nummer nodig om de inschrijving te kunnen uitvoeren.
U neemt in eerste instantie contact op met uw leverancier. Deze zal de nodige administratieve stappen nemen bij uw netbeheerder om de meter open te stellen. Neem in tweede instantie contact op met uw netbeheerder om een afspraak te maken om de meter fysiek open te stellen.
U moet ook in dit geval twee overnamedocumenten zorgvuldig invullen (één voor uzelf en één voor de vorige huurder of de eigenaar) en laten ondertekenen door de andere partij (de vorige huurder/de eigenaar).
U neemt in eerste instantie contact op met uw leverancier. Deze zal de nodige administratieve stappen nemen bij uw netbeheerder om de meter open te stellen. Neem in tweede instantie contact op met uw netbeheerder om een afspraak te maken om de meter fysiek open te stellen.
U moet ook in dit geval twee overnamedocumenten zorgvuldig invullen (één voor uzelf en één voor de vorige huurder of de eigenaar) en laten ondertekenen door de andere partij (de vorige huurder/de eigenaar).
Als u verhuist, moet u uw leverancier ten laatste 7 dagen na uw verhuizing op de hoogte brengen.
Het is heel belangrijk dat u uw verhuis op tijd meldt, want uw leverancier moet een slotfactuur voor uw oude adres opstellen en de facturatie op uw nieuwe adres starten. Hiervoor moet u de meterstanden van de meter(s) van uw oude adres en de meterstanden van de meter(s) van uw nieuwe adres doorgeven via de overnamedocumenten.
Houders van A+/A- meters (in Brussel) vullen niet het standaard energieovernamedocument in. Download hier het energieovernamedocument voor een productie-installatie met bidirectionele meter.
Wanneer OCTA+ nog niet de leverancier van het nieuwe adres was, kan de levering ten vroegste 30 dagen voor de inschrijvingsdatum starten.
(1) Meterstand
(2) Meternummer
Foto gasmeter:
De meterstanden van uw vorige woning moeten aan de leverancier van dat adres worden meegedeeld.
De personen (of de personen die op hetzelfde adres wonen) die genieten van:
- een leefloon
- een gewaarborgd inkomen of een tegemoetkoming voor bejaarden (deze tegemoetkoming kadert binnen de tegemoetkomingen voor gehandicapte personen)
- een inkomensvervangende uitkering, een integratietegemoetkoming of een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB)
- een tegemoetkoming aan gehandicapte personen met een permanente ongeschiktheid van ten minste 65 %
- een voorschot op de eerder vermelde tegemoetkomingen
- educatieve begeleiding van financiële aard
- een opvolging verzekerd door een erkend schuldbemiddelingscentrum of van een collectieve schuldenregeling
- een financiële steun verstrekt door een OCMW aan een persoon die is ingeschreven in het vreemdelingenregister met een machtiging tot verblijf voor onbeperkte tijd en die omwille van zijn nationaliteit niet kan beschouwd worden als een gerechtigde op maatschappelijke integratie
De bescherming bestaat uit (o.a.):
- Leveranciers mogen geen kosten aanrekenen aan beschermde afnemers voor het verzenden van herinneringsbrieven en ingebrekestellingen bij niet-betaling van de elektriciteits- en aardgasfactuur;
- Tegemoetkomingen voor energiebesparende investeringen zijn voor mensen met het statuut beschermde afnemers hoger dan voor personen die dat statuut niet hebben.
Voor meer informatie over premies kan u terecht op de website van het Vlaams Energieagentschap.
We vestigen specifiek uw aandacht op de volgende punten:
De huidige huurder vertrekt en er is nog geen nieuwe huurder
Op het ogenblik dat de huidige huurder de woning verlaat en er nog geen nieuwe huurder is, bent u verantwoordelijk voor het tussentijds verbruik. U moet een contract met een leverancier afsluiten en u moet samen met de vertrekkende huurder 2 overnamedocumenten (een exemplaar voor u, een exemplaar voor de huurder) invullen en ondertekenen. Zowel u als de huurder moet de gegevens van het overnamedocument binnen 7 kalenderdagen na verhuizing aan uw respectievelijke leverancier bezorgen.
De huidige huurder vertrekt en er is onmiddellijk een nieuwe huurder
Op het ogenblik dat de huidige huurder de woning verlaat en er aansluitend een nieuwe huurder is, moeten zij samen 2 overnamedocumenten (een exemplaar voor de huidige huurder, een exemplaar voor de nieuwe huurder) invullen en ondertekenen. Zij moeten de gegevens van het overnamedocument binnen 7 kalenderdagen na verhuizing aan hun respectievelijke leverancier bezorgen.
Leegstand
Indien de huurwoning leegstaat moet u er ook op toezien dat u een contract met een leverancier tekent. Anders bestaat er een risico van afsluiting met alle bijbehorende kosten en problemen. Sommige leveranciers bieden gunstige contracten aan voor woningen die tijdelijk onbewoond blijven. Contacteer uw energieleverancier voor meer informatie.
U had in uw oude woning zelf een budgetmeter?
Als u in uw oude woning een budgetmeter had, moet u in Vlaanderen zowel uw oude netbeheerder als de netbeheerder van uw nieuwe adres contacteren. Klanten in Wallonië moeten contact opnemen met hun leverancier. Het gaat om een commerciële leverancier of om de netbeheerder als sociale leverancier. U krijgt dan een nieuwe kaart voor de budgetmeter in uw nieuwe woning. De oplaadkaart van uw vorige woning werkt immers niet in de nieuwe budgetmeter. U kan uw oude kaart dus niet gebruiken in uw nieuwe woning. Als de budgetmeter in uw nieuwe woning niet actief is, zal de netbeheerder deze activeren.
U had in uw oude woning geen budgetmeter?
Als u in uw oude woning zelf geen budgetmeter had, moet u zo snel mogelijk aan uw netbeheerder melden dat er een budgetmeter in uw nieuwe woning is. Uw netbeheerder zal de budgetmeter deactiveren zodat die terug werkt als een gewone meter.
Budgetmeter voor elektriciteit en aardgas
Brugel kent het statuut van beschermde klant toe op basis van de inkomsten en de gezinssamenstelling.
De inkomsten ter referentie worden vastgelegd op basis van de indexwaarden bij de energieconsumptie.
Personen ten laste | 1 inkomen of minder | 2 of meer inkomens |
0 | 18.000 | 20.000 |
1 | 21.000 | 23.000 |
2 | 22.500 | 24.500 |
3 | 24.000 | 26.000 |
4 | 25.500 | 27.500 |
5 | 27.000 | 29.000 |
Deze waarden worden verhoogd met 1.500 euro voor elke bijkomstige persoon ten laste. De referentie-index is die van augustus 2007.
Klik hier om het formulier “Aanvraag statuut beschermde klant (BRUGEL)” te downloaden.
De bescherming bestaat uit (o.a.):
- een opschorting van het contract van de klant met zijn energieleverancier;
- de overstap naar een leverancier van laatste instantie, de distributeur Sibelga. Deze is verplicht aan de klant tijdelijk gas en/of elektriciteit tegen het sociale tarief te leveren.
U had in uw oude woning geen vermogensbegrenzer?
Als u energie kunt verbruiken:
- u meldt dit aan uw leverancier die dit op zijn beurt zal melden aan uw netbeheerder
- contacteer uw netbeheerder om een afspraak te maken voor de verwijdering van de vermogensbegrenzer
- de vermogensbegrenzer moet ten laatste binnen 15 dagen na de aanvraag worden verwijderd.
Als de meter op uw nieuwe adres afgesloten is (dit wil zeggen dat u geen energie kunt verbruiken):
- u meldt dit aan uw leverancier die dit op zijn beurt zal melden aan uw netbeheerder
- uw netbeheerder zal vaststellen dat er een vermogensbegrenzer is geïnstalleerd
- de vermogensbegrenzer wordt bij de activatie van de meter(s) verwijderd.
Het sociaal tarief wordt toegekend aan personen of huishoudens die onder één van de volgende categorieën vallen:
Categorie 1 :
Eén of meerdere personen die op hetzelfde adres zijn gedomicilieerd en die een toelage van het OCMW ontvangen.
Categorie 2 :
Eén of meer personen die op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn en die een toelage van de FOD Sociale Zekerheid ontvangen.
Categorie 3 :
Eén of meer personen die op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn en die een toelage van de Rijksdienst voor Pensioenen ontvangen.
Categorie 4 :
De sociale huurder in een appartementsgebouw.
U vindt alle informatie over het sociaal tarief op de site van de FOD Economie, KMO, Middenklasse en Energie.
Sedert 2010 wordt het sociaal tarief voor energie automatisch toegekend. In bepaalde gevallen hebben wij echter een papieren attest nodig voor de toekenning van het tarief. Alle nodige informatie vindt u op de website van FOD Economie, KMO, Middenklasse en Energie.
Als u van bij het begin van uw contract van het sociaal tarief wil genieten, kan u best het desbetreffende attest bij uw inschrijving voegen.
Het sociaal tarief is voordeliger dan het gewone tarief en wordt toegekend aan personen die onder een bepaalde categorie vallen.
Het sociaal tarief wordt tweemaal per jaar vastgelegd door de CREG – Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas - www.creg.be – op basis van de laagste commerciële tarieven van de elektriciteits- en gasleveranciers op de markt.
Personen die recht hebben op het sociaal tarief moeten geen meterhuur betalen.
De federale overheid en het Waals Gewest hebben elk een eigen definitie van "beschermde klant". De definitie van het Waals Gewest is breder dan diegene op federaal niveau, en laat toe om mensen in financiële moeilijkheden te helpen.
Alle inlichtingen vindt u op de website van de Waalse Energieregulator CWAPE.
Omtrent de bescherming:
- Als beschermde klant kan u een aanvraag indienen om door uw distributienetbeheerder te worden beleverd
- Bij wanbetaling ten opzichte van uw energieleverancier wordt de levering overgenomen door de distributienetbeheerder, die een budgetmeter zal plaatsen
- De plaatsing van een budgetmeter is gratis voor een beschermde klant
- Wanneer u als beschermde klant een budgetmeter gebruikt, kan u van een gegarandeerde energielevering genieten tijdens de winterperiode (van 1 november tot 15 maart)
Opgelet: Als regionaal beschermde klant zal het sociaal tarief niet automatisch worden toegekend. Om te kunnen genieten van het sociaal tarief dient u aan twee voorwaarden te voldoen.
- Worden beleverd door de distributienetwerkbeheerder (DNB);
- Aan uw DNB een attest bezorgen hetzij ingevuld door het OCMW, hetzij door het centrum voor schuldbemiddeling of door een aangewezen schuldbemiddelaar. Om te blijven genieten van het sociaal tarief dient er jaarlijks een nieuw attest aan uw DNB te worden bezorgd.
Voor elke gegenereerde MWh (= 1000 kWh), zelf opgebruikt of teruggestuurd in het stroomnet, ontvangt u een certificaat ter waarde van het door de VREG (in Vlaanderen), Brugel (in Brussel) of de CWAPE (in Wallonië) gepubliceerde bedrag. Dat certificaat vraagt u aan bij de VREG of de CWAPE door regelmatig de tellerstand op te geven. Een groenestroomcertificaat is alleen van toepassing bij netgekoppelde installaties.
Voor Brussel vind u meer informatie op de site van Brugel.
Groenestroomcertificaten hebben een geldigheidsduur van 5 jaar.
Als u uw certificaten wenst te verkopen aan OCTA+ dan moet u het online formulier invullen op deze site.
Op deze site moet je 3 simpele stappen volgen om je groenestroomcertificaten te verkopen aan OCTA+.
Eenmaal we de certificaten ontvangen op onze rekening gaan onze diensten een dossier opmaken en doorsturen naar de dienst Accounting. Zij zullen de terugbetaling van de certificaten binnen de drie weken uitvoeren.
Omdat het voorschotbedrag o.a. de vaste kosten dekt, is het niet mogelijk om uw voorschotbedrag op 0 euro te zetten. Wel wordt u bij een eventueel teveel terugbetaald op de regularisatiefactuur. OCTA+ kan wel het tarief "leegstaande woning" toepassen.
De federale overheid en de regio's hebben elk hun eigen definitie van een beschermde klant. De regionale bepalingen zijn ruimer dan de federale, en laat toe om personen in financiële moeilijkheden tegemoet te komen.
De prijzen variëren in functie van aanbod (producenten) en vraag (leveranciers). Om gedetailleerde inlichtingen over de prijzen te krijgen, gelieve deze website te bezoeken.
Om toegang te krijgen tot de klantenzone moet u de eerste keer inloggen met een activeringscode. Deze code is terug te vinden op elke factuur of onze klantendienst kan ze u op eenvoudig verzoek via e-mail opsturen.
- Klik bovenaan de website op Klantenzone.
- Geef onder de rubriek Nog niet ingeschreven uw klantennummer en activeringscode in
- Vervolgens wordt u gevraagd om een persoonlijk wachtwoord te kiezen. Volg de instructies op het scherm om de inschrijving tot de klantenzone te bevestigen.
Uw leverancier levert jaarlijks een vastgelegde bijdrage tot de ontwikkeling van de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energie en uit warmtekrachtkoppeling (WKK) via het systeem van de groenestroom- en WKK-certificaten. De meerkost van deze verplichting wordt verrekend in de energiekost van deze componenten.
- Klik bovenaan de website op Klantenzone.
- Klik onder de rubriek Al ingeschreven op Paswoord vergeten? en geef uw e-mailadres in.
- U ontvangt op dit adres een e-mail met een link. Klik op deze link en volg de instructies op het scherm om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Als klant van OCTA+ kan u via de klantenzone op onze website uw gegevens beheren. Op dit moment kan u er :
- Uw facturen raadplegen en downloaden
- Uw persoonlijke gegevens beheren en wijzigen
- Uw energiecontract beheren en uw voorschotfactuur wijzigen
- Uw tankkaarten en transacties beheren
De federale bijdrage elektriciteit bestaat uit verschillende componenten: werking CREG, kosten ombudsdienst, nucleair passief, sociaal fonds (OCMW), beschermde klanten en premies verwarming.
De klantenzone wordt pas toegankelijk vanaf het moment dat u effectief klant bent bij OCTA+, nl. vanaf de start van het contract.
De federale bijdrage bestaat uit verschillende componenten: werking CREG, kosten ombudsdienst, sociaal fonds (OCMW) en premies verwarming.
De bijdrage op de energie is een indirecte belasting (accijns) bij het in verbruik stellen of gebruiken van aardgas en elektriciteit.
Indien u de Ombudsdienst voor Energie wenst in te schakelen dan moet u eerst stappen hebben ondernomen bij OCTA+. De Ombudsdienst kan enkel optreden indien wij u geen bevredigende oplossing konden bieden. Klachten moeten altijd schriftelijk worden geformuleerd.
Ombudsdienst voor Energie:
Koningsstraat 47
1000 Brussel
Tel: 02/211.10.60
Fax: 02/211.10.69
klacht@ombudsmanenergie.be
De federale bijdrage bestemd tot financiering van de reële nettokost die voortvloeit uit de toepassing van de sociale maximumprijzen voor de levering van energie aan beschermde residentiële afnemers met bescheiden inkomen of in moeilijke situatie.
De aansluitingsvergoeding draagt bij tot het Energiefonds van het Waalse Gewest. Dit fonds financiert o.a. de werking van de CWaPE, het gewestelijke beleid inzake rationeel energiegebruik en groene productie, alsook het sociale beleid inzake energie.
De bijdrage openbare dienstverplichtingen is o.a. ten gunste van het sociale energiebeleid, het beleid inzake rationeel energiegebruik en de openbare verlichting in het Brussels Gewest.
Alle netgebruikers betalen voor het gebruik van het elektriciteitsnet, op basis van de hoeveelheid elektriciteit die ze afnemen. Maar bij prosumenten die beschikken over een terugdraaiende elektriciteitsmeter, wordt de geïnjecteerde stroom in mindering gebracht van de afgenomen stroom. Daardoor krijgen ze veel minder netkosten aangerekend dan andere netgebruikers. Het prosumententarief werkt die onrechtvaardigheid weg.
U kan het vermogen van uw productie-installatie corrigeren via de website van uw distributienetbeheerder Fluvius.
Om uw voorschotfacturen via Zoomit te kunnen aanbieden, heeft OCTA+ uw bankrekeningnummer (IBAN) nodig. U kan dit meedelen via het webformulier, met vermelding van uw klantennummer.
Klik hier voor een lijst van de deelnemende banken.
U kan een zender die u toegevoegd hebt in Zoomit op ieder ogenblik verwijderen. Ga als volgt te werk:
- Start Internet Banking en ga naar de Zoomit-rubriek
- Selecteer de rubriek Verzenders en dan de verzender die u wilt verwijderen..
- Kies Verzender weigeren rechts op het scherm en bevestig uw keuze.
Opgelet: wanneer u OCTA+ als zender hebt verwijderd, gaat in uw PC Banking ook uw toegang tot alle voorschotfacturen verloren. U kan dus best eerst alle documenten downloaden en opslaan.
Indien u verandert van bankrekeningnummer of van bank, kunt u uw Zoomit documenten op het nieuwe rekeningnummer laten toekomen. In dit geval meldt u ons uw nieuwe bankrekeningnummer via ons webformulier, met vermelding van uw klantennummer.
Het verschil is vergelijkbaar met een vaste of variabele rentevoet bij een hypothecaire lening.
Vast tarief: de energieprijs wordt vastgezet gedurende de hele looptijd van uw contract. Met een vast tarief vermijdt u dus de schommelingen van de markt.
Variabel tarief: de energieprijs wordt volgens de schommelingen van de markt berekend. Bij de jaarafrekening berekenen we het verbruik per maand (of trimester). Het bedrag van uw voorschotfactuur hangt niet af van deze schommelingen en blijft dus hetzelfde.
OCTA+ koppelt haar tarieven niet aan de duurdere petroleummarkt!
Voor elektriciteit zijn onze tarieven Activ en Smart gebaseerd op de Belgische beurs Belpex, en het variabel tarief Activ+ op de Nederlandse beurs Endex. De gasprijzen zijn dan weer gekoppeld aan de index van de TTF, een in Nederland gevestigde aardgasbeurs.
Als u heeft gekozen voor een groen tarief of u de optie "groene elektriciteit" heeft toegevoegd aan uw contract, dan krijgt u de garantie dat 100% van de door OCTA+ aangekochte energie op basis van hernieuwbare energiebronnen werd geproduceerd (wind, zon, water, biomassa).
OCTA+ levert aan de regulatoren certificaten (labels van herkomstgarantie) af die garanderen dat 100% van de energie op basis van hernieuwbare energiebronnen werden geproduceerd.
Neen. Alle energie wordt via hetzelfde net geleverd. Het is immers niet mogelijk om het distributienet op te splitsen. Als u kiest voor een groen tarief heeft u echter de garantie dat alle door u verbruikte energie op basis van hernieuwbare energiebronnen werd geproduceerd.
Verhoging van de voorschotten
Indien u het bedrag van uw voorschotten wil verhogen, volstaat het om onze klantendienst te contacteren via het webformulier. Vermeld er uw klantnummer en het gewenste voorschotbedrag.
Verlaging of herberekening van de voorschotten
Voor een verlaging of herberekening bieden we u graag verschillende mogelijkheden aan:
Goed om te weten: u kunt ons bovenstaande informatie bezorgen via het webformulier. Als we uw aanvraag na de 15e van de maand ontvangen, is het mogelijk dat uw voorschotbedrag niet de volgende maand maar de maand nadien wordt aangepast.
IBAN Bankrekeningnummer:
BE14 0963 0705 0083
BIC code: GKCCBEBB
Opgelet: bij betalingen via PC Banking moet u als naam van de begunstigde "OCTA Plus" invullen, vermits het systeem het plusteken "+" niet aanvaardt.
De voorschotfacturen worden op de 1ste werkdag van de maand verstuurd.
Wanneer u per domiciliëring of Zoomit betaalt, ontvangt u enkel de regularisatiefactuur per post of per mail.
Opgelet: de eerste voorschotfactuur van een contract ontvangt u nooit op de 1ste werkdag van de maand.
Heb je een mechanische meter, dan is het wettelijk en technisch niet mogelijk om je overproductie te verkopen.
Liggen je zonnepanelen in Vlaanderen en heb je een digitale meter, dan kopen we je geïnjecteerde elektriciteit automatisch op, tenzij je expliciet hebt gekozen om deze aan een andere partij te verkopen. Het tarief en de modaliteiten die we hiervoor hanteren vind je terug op je tarieffiche onder “Injectie”.
Liggen je zonnepanelen in Wallonië en heb je een digitale meter (en behalve als je expliciet hebt gekozen om je injectie aan een andere partij af te staan of te verkopen), dan geniet je (net zoals bij een mechanische meter) van het compensatieprincipe, waarbij je geïnjecteerde elektriciteit wordt afgetrokken van de elektriciteit die je van het net afneemt. Je betaalt dan enkel het verschil. Ben je echter van plan om méér te injecteren dan af te nemen, dan kunnen we het resterende geïnjecteerde volume van je kopen volgens de modaliteiten vermeld op je tarieffiche onder “Injectie”. Hiervoor is het echter belangrijk dat je ons expliciet en op voorhand vraagt om deze dienst te activeren.
U kan op ieder moment van tarief veranderen.
Klik hier om het webformulier in te vullen met het gewenste tarief. Gelieve steeds uw klantnummer te vermelden.
Uw jaarlijkse afrekening wordt berekend op basis van uw werkelijk verbruik en de reeds gefactureerde voorschotten. De distributienetbeheerder deelt ons jaarlijks uw verbruik mee, ofwel na een opname met meterkaart of een opname door de meteropnemer
Daarna worden de tot aan de meteropname gefactureerde bedragen opgeteld. De totale som wordt vergeleken met het werkelijk jaarverbruik. Deze berekening ziet u op uw jaarlijkse afrekening. Het is dus van groot belang dat uw distributienetbeheerder ieder jaar over de correcte meterstanden beschikt. Indien de som van de betaalde voorschotbedragen hoger ligt dan uw verbruik, betaalt OCTA+ het bedrag terug of verrekent het bedrag met eventuele openstaande facturen. Ligt de som van de betaalde voorschotten lager dan het verbruik, ontvangt u een regularisatiefactuur met het saldo.
U ontvangt uw regularisatiefactuur gemiddeld 6 weken nadat we de meterstanden van uw distributienetbeheerder hebben ontvangen.
Start uw Internet Banking en klik op het Zoomit-logo Zoomit
De eerste keer dat u een factuur van OCTA+ via Zoomit wordt aangeboden, wordt u gevraagd om de gebruiksvoorwaarden van OCTA+ betreffende Zoomit te aanvaarden. Dit houdt in dat u akkoord gaat om geen papieren facturen van OCTA+ meer te ontvangen en dat in het vervolg de facturen via uw PC Banking worden aangeboden.
Zodra u uw akkoord heeft gegeven krijgt u automatisch toegang tot uw facturen, die u online kan betalen.
Opgelet: Als er een aanvraag voor domiciliëring lopende is of u al een actieve domiciliëring heeft dan moet u deze eerst annuleren bij uw bank vooraleer u zich voor Zoomit kan inschrijven.
Over welke energie gaat je vraag?
Kies eerst je energie hierboven
02/851 01 51
02/257 46 18