Voor de beste gebruikservaring op deze website, gelieve een andere browser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox te gebruiken.

X

Enkele alternatieven voor diesel- en benzinewagens

3 minuten leestijd

Wil je afstappen van de klassieke verbrandingsmotor, wat is dan een goede keuze? Wij nemen de hybride, plug-in hybride en elektrische wagen voor je onder de loep.

Gepost op 30/01/2020

Wil je afstappen van de klassieke verbrandingsmotor, wat is dan een goede keuze? Wij nemen de hybride, plug-in hybride en elektrische wagen voor je onder de loep.

Economisch rijden met een full hybrid

Een hybride wagen heeft een verbrandingsmotor en elektrische aandrijving. De auto laadt zichzelf op door te remmen en op te trekken en kan enkele kilometers elektrisch rijden. Hij heeft een CO2-uitstoot van ongeveer 80gr/km. Volgens  automotive professional Rob Van Tichelen een goed alternatief voor een diesel- of benzinewagen:

  • Je hebt geen laadpaal nodig
  • Met een zuinige rijstijl heb je een redelijk verbruik
  • In de stad en in de file heeft de hybride een lage uitstoot, want door constant remmen en optrekken produceert hij zijn eigen energie
  • Een degelijke hybride schakelt zelf over op de meest economische manier van rijden en is eerlijk over zijn verbruik

Een groter elektrisch rijbereik met een plug-in hybride

De plug-in hybride of PHEV is een hybride met een grotere batterij en een laadplug. Je kan er zo’n  40 km elektrisch mee rijden. Vele mensen zullen deze wagen kiezen als overgang naar een vol elektrische auto. Tot einde dit jaar betaal je in Vlaanderen trouwens geen BIV of eenmalige belasting op in verkeersstelling.

Laad je plug-in hybride op voor het milieu

De valkuil van de plug-in hybride is dat hij veel verbruikt als je de auto niet regelmatig oplaadt. Op papier heeft een PHEV een verbruik van 2 liter per 100 km, wat overeenkomt met een uitstoot  van 50 gr CO2 per kilometer. Bij niet voldoende opladen verbruikt dit type wagen veel meer dan het opgegeven verbruik. In het slechtste geval zelfs meer dan vergelijkbare modellen met verbrandingsmotor omdat deze modellen zwaarder zijn door de toevoeging van een batterij. De beperkende factor is hier de mens die nog altijd meer geneigd is om af en toe te tanken dan regelmatig een laadpaal te zoeken en op te laden.

Vol elektrische wagen scoort goed voor luchtkwaliteit en klimaat

Dat blijkt uit recente wetenschappelijke onderzoeken. Natuurlijk heeft de fabricage van de e-wagen impact op het milieu. Ook de oorsprong van de stroom die je gebruikt om op te laden, bepaalt hoe proper de wagen is. Maar over de hele lijn mag je besluiten dat de e-wagen voor het ogenblik de milieuvriendelijkste  auto op de markt is.

Duur in aankoop maar minder verbruik

Een e-wagen kost gemiddeld 10.000 euro meer dan een diesel of benzine. Maar hij verbruikt tot drie keer minder, zo’n 15 à 20 kwh per 100 km. En je betaalt minder aan onderhoud. Er zijn ook fiscale voordelen. Zo betaal je geen BIV in Vlaanderen. Brussel en Wallonië baseren de BIV en de verkeersbelasting echter op het vermogen van de wagen. Vermits e-wagens en (plug-in) hybrides  zeer zwaar zijn, betaal je er dus zowel BIV als hogere verkeersbelastingen. Als bedrijfswagen is de e-wagen in alle gewesten 100% aftrekbaar.

Ideaal in eigen land

Het rijbereik schommelt tussen de 200 en 400 km, afhankelijk van het type traject en de weersomstandigheden. Met deze range kan dit type wagen perfect alledaags gebruikt worden in België, ook door veelrijders. In tegenstelling tot de plug-in hybride hoef je de wagen niet iedere dag op te laden. Als je gemiddeld 60 km per dag aflegt, volstaat het om de auto één keer om de 4 à 5 dagen op te laden. Doe je veel kilometers, dan kan je beter een wallbox installeren om thuis op te laden.

Het kan nog beter

Voorlopig zijn er enkel e-wagens in de duurdere prijsklasse en in de kleine modellen te verkrijgen. Autofabrikanten werken nu aan een middenklasse. Hoe meer de e-wagen inburgert, hoe meer de prijs zal dalen. Onderzoek naar performante batterijen is een must, want voor grote verbruikers die lange afstanden afleggen is de vol elektrische wagen nog geen optie. De technologie experimenteert met vaste stof batterijen. Dit zou dure vloeistoffen als lithium en dergelijke uitsluiten. Verwacht wordt dat deze batterijen kleiner zijn en veel meer rijbereik hebben.

Tanken en opladen met de HybridCard

Welk type wagen je ook kiest, met de HybridCard zit je safe. Met je (plug-in) hybride kan je tanken in 1850 tankstations in België. En met dezelfde kaart  laad je je e-wagen op aan meer dan 1000 laadpalen. Ons dochterbedrijf Blue Corner werkt bovendien actief mee aan de uitbouw van de laadpaleninfrastructuur in België, zodat jij binnenkort met een gerust gemoed je nieuwe plug-in of e-wagen kunt opladen.

Veel succes met je keuze!

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste energienieuws en deelnemen aan wedstrijden om leuke prijzen te winnen? Schrijf je dan hier in op onze nieuwsbrief die je elk seizoen van het jaar ontvangt.

Share on Facebook Share on Twitter